QHSE / H. Zwijnenburg
02 Inrichting of organisatie van de arbeidsplaats werkplek
 >  Thuiswerken
Introductie

In deze toolbox worden tips geven voor het inrichten van de werkplek om thuis te werken. Daarnaast worden een aantal opties gegeven wat je kunt doen als je problemen ervaart tijdens het thuiswerken.

In deze periode van maatregelen om de gevolgen van het coronavirus te beperken is een van de maatregelen om zoveel mogelijk thuis te werken.​ Dat betekent dat je niet meer op kantoor bent waar wij een ergonomische werkplek voor je hebben ingericht denk aan bureaustoel, in hoogte verstelbaar bureau, instelbaar beeldscherm en ergonomische hulpmiddelen zoals b.v. muizen.​ Daarnaast kunnen we in de kantooromgeving deskundige hulp inschakelen via onze preventiemedewerkers.

Risico's > Wat kan er gebeuren?

Klachten aan Arm, Nek en Schouder worden vaak aangeduid met de term KANS. ​
Dit zijn de risico’s die aanwezig zijn bij beeldschermwerk en onjuiste werkplekinrichting.

Zo richten we dus niet​​​​​​​ onze werkplek in!
Maatregelen > Wat moet je doen?
Stoelhoogte: Voeten plat op de grond, knie maakt hoek van 90-110 graden. 
Tafelhoogte: Op ellebooghoogte zodat je ontspannen zit.
Armleuningen net onder het tafelblad.
Schermhoogte: Bovenkant scherm iets onder ooghoogte.
Minimaal 1 armlengte afstand tot scherm.
  • Vermijd langdurig laptop gebruik omdat je dan automatisch in een gebogen houding werkt met negatieve belasting voor nek, schouders en rug; 
  • Werk zoveel mogelijk in lijn zodat je hoofd niet onnodig belast wordt;
  • Gebruik een los toetsenbord en muis; 
  • Wissel de werkzaamheden voldoende af zodat je niet de hele dag in dezelfde houding zit; 
  • Ga regelmatig van je werkplek (even traplopen / even wat drinken halen e.d.). Verhoog hiermee je concentratie en mentale fitheid;
  • Wees creatief om je werkplek in te richten en je werkzaamheden ook deze periode gezond uit te voeren;
  • Heb je geen laptop van Unica, maar er wel één nodig? Neem dan contact op met jouw leidinggevende. 
Discussie > Bespreek het met je collega’s!

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Waar loop jij tegen aan als het gaat om je thuiswerkplek?
  2. Wordt je in voldoende mate geholpen om dit op te lossen?
Tips > Voor meer informatie

Voor meer informatie over je thuiswerkplek kun je terecht bij de preventiemedewerker of QHSE coördinator.

Voor ICT gerelateerde zaken kun je terecht bij afdeling Informatiemanagement

https://digitalworkplaces.sharepoint.com/sites/UGSSC-IM/SitePages/Contact.aspx



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.